Sterrenkunde in de woestijn!
8 June 2011

Sterrenkundigen gebruiken hele grote en krachtige telescopen die waanzinnige foto’s kunnen maken van het heelal. Maar om de beste foto’s te kunnen maken, moeten ze goed nadenken over waar op aarde ze die telescopen neerzetten!

Het is het beste om telescopen neer te zetten op plekken met heldere luchten zonder wolken. Deze plekken moeten ver weg zijn van de steden, aangezien de lichten van een stad het moeilijker maken om de nachtlucht te zien. Sterrenkundigen noemen dit verschijnsel ‘lichtvervuiling’. Dat is de reden dat je meer sterren ziet wanneer je ver buiten de stad op het platteland naar de hemel kijkt: omdat daar minder lichtvervuiling is.

Een woestijn is een afgelegen plek met heel weinig wolken in de lucht. Het is dus een perfecte locatie voor sterrenkundigen om het heelal te observeren. In de woestijn Atacama, in het land Chili in Zuid-Amerika, staat al een grote groep telescopen. Sinds kort hebben die er een nieuw lid bij: een telescoop met een doorsnede van drie meter, genaamd VST.

Elke telescoop in die groep heeft een andere taak. De VST is gebouwd om panoramische foto’s van het heelal te maken. Dat betekent dat hij foto’s kan maken van grote stukken heelal tegelijk. De foto hierboven bijvoorbeeld laat een reusachtige wolk van gas en stof in de ruimte zien. Die wolk wordt ook wel de Zwanennevel genoemd. De foto van deze wolk is in één keer gemaakt met de VST!

Sterrenkundigen hebben nog steeds veel vragen over hoe het heelal werkt, en willen daarom nog veel meer telescopen bouwen over de hele wereld.

Geinig weetje

Er staat ook een telescoop op Antarctica, op de Zuidpool. Antarctica is een hele koude woestijn en is de droogste plek op aarde. Op sommige plaatsen in Antarctica heeft het al meer dan twee miljoen jaar niet geregend!

Deze Space Scoop is gebaseerd op een persbericht van ESO.

Astronomy in the Desert!