O stea a fost întoarsă pe dos!
2 April 2012

Aceste fotografii ilustrează o stea înainte și după o schimbare radicală. Fotografia din partea stângă reprezintă  viziunea unui artist a așezării diferitelor ingrediente (elemente chimice) din interiorul unei stele masive. În partea dreaptă, fotografia „de după”, este o imagine reală a aceleeași stele, după o explozie masivă care a dus la îndepărtarea părților exterioare ale acesteia.

Astronomii numesc o astfel de explozie supernovă, iar materialul rămas în urma explozii poartă numele de rămăsițe de supernovă. Ramășițele de supernovă illustrate aici (în fotografia din partea dreaptă) poartă numele de  Cassiopeia A, sau mai pe scurt Cas A.

Pentru a arăta dispunerea diferitelor elemente chimice dintr-o stea s-au folosit aceleeași culori pentru ambele fotografii. Astronomii cred că înainte de explozie steaua era bogată în fier (reprezentat cu albastru), sulf și siliciu (reprezentate cu verde) situate în partea centrală. Ulterior, aceste elemente au fost împinse spre părțile exterioare ale stelei, lucru aratat de prezența culorilor albastru și verde în jurul părților exteriaore ale Cas A, prezentată în fotografia din partea dreaptă. Pe scurt, steaua a fost întoarsă pe dos!

Interesant

Cu excepția obiectelor din Sistemul Solar, Cas A este cea mai puternică stație radio de pe cer, emițând o multime de semnale radio!

A Star’s Makeover!