W nieco innym świetle
31 May 2012

Kiedy po deszczu wychodzi Słońce, często na niebie dostrzegamy przepiękną kolorową tęczę. Jej przyczyną są krople wody, które pozostają w powietrzu po opadach deszczu. Powodują one rozszczepienie światła słonecznego, co w efekcie daje różnobarwną tęczę.

Światło kryje w sobie wiele więcej tajemnic. Czy wiesz, że światło, które widzimy gołym okiem jest tylko jednym z wielu rodzajów światła? Pewnie już wcześniej spotkałeś się z innymi typami, ale nie zdajesz sobie sprawy, że to inny rodzaj światła. Słuchając radia lub używając mikrofalówki masz do czynienia właśnie ze światłem, tylko w nieco innej postaci. Zwykliśmy „światłem” nazywać coś co w rzeczywistości powinniśmy zwać „światłem widzialnym”.

Ludzkie oko może zarejestrować jedynie światło widzialne, ale istnieją kamery, które potrafią uchwycić też inne rodzaje światła. Obiekty astronomiczne znacznie się różnią kiedy są obserwowane w innym świetle. Przykładowo, prezentowane zdjęcie galaktyki Centaurus A przedstawia jej odsłonę w świetle podczerwonym i radiowym. Porównaj je z wcześniej prezentowanym zdjęciem tej samej galaktyki widzianej w świetle widzialnym. Dostrzegasz różnicę?

Obydwa zdjęcia przedstawiają ten sam kosmiczny obiekt, choć znacznie się od siebie różnią. Mimo, że zdjęcie Centaurusa A w zakresie widzialnym jest ładniejsze, każde z nich niesie cenne informacje. Tylko obserwując obiekty kosmiczne w różnym świetle naukowcy są w stanie poznać ich naturę.

Ciekawostka

Zaledwie 4% obiektów znajdujących się we Wszechświecie świeci w jakimkolwiek świetle!

Seeing Things in a Different Light