Stelele pensionare se apucă de sculptură
8 November 2012

Atunci când oamenii se pensionează, cel mai adesea se dedică unui hobby, ca desenul sau pescuitul. Astfel timpul trece mai repede.

Astronomii au observat recent că cele două stele pensionare (numite pitice albe) din centrul acestei nebuloase frumoase s-au apucat de sculptură. Jeturile de materie de culoare roșie ce ies din nebuloasă au aspectul unor curbe în formă de S, formă dobândită ca urmare a dansului celor două stele.

Când o stea asemănătoare Soarelui rămâne fără combustibil, începe să se prăbușească în ea însăși. Materia din miezul stelei sfârșeste prin a fi înghesuită într-o sferă mică și grea, care poartă numele de pitică albă. Steaua își pierde învelisurile exterioare de gaz, care sunt expulzate în spațiu și dau naștere unei nebuloase planetare ca in imaginea de mai sus.

Nu se întâmplă foarte des ca astronomii să găsescă două pitice albe care să orbiteze una în jurul celeilalte, formând ceea ce se numește un sistem binar. Ce le face și mai interesante este faptul că acestea sunt foarte apropiate. În general stelele dintr-un sistem binar au nevoie de zeci de ani pentru a completa o orbită, dar acestea două au nevoie doar de ceva mai mult de o zi!

Dansul stelelor una în jurul celeilalte afectează jeturile de materie, dându-le acestă formă de S. După lungi cercetări astronomii au aflat în sfârsit cauza acestor forme.

Interesant

O bucată de pitică albă de mărimea unui cub de zahăr are o greutate asemănătoare cu cea a unui hipopotam.

Notes

Acest Space Scoop este realizat pe baza unui comunicat de presă de la ESO și SAAO.

Retired Stars Take Up Sculpting!