Dus jij denkt dat je stilzit?
4 July 2013

De kans is groot dat jij nu zit. Het voelt misschien alsof je stilzit, maar op dit moment zoef je door het heelal met een snelheid waar een raket jaloers op zou zijn! De Aarde draait elke 24 uur een rondje om zijn as. Dit betekent dat jij ronddraait met een snelheid van meer dan 1500 kilometer per uur. En jij dacht dat je stilzat? De Aarde beweegt ook in zijn baan rond de Zon, en het Zonnestelsel draait rond het centrum van de Melkweg. Toch blijft een glas met water ondanks deze bewegingen onvermurwbaar op tafel staan!

En dat is nog niet alles. Elk sterrenstelsel roteert. De Melkweg wentelt elke 250 miljoen jaar om zijn as. Astronomen vermoeden al jaren dat deze rotatie wordt aangedreven door gas dat van buitenaf de Melkweg wordt binnengetrokken. Nu hebben astronomen eindelijk een sterrenstelsel gezien dat gulzig een stel gaswolken aan het opslokken is. Op deze foto heeft een vormgever geprobeerd dit uit te beelden; het sterrenstelsel zie je in het midden, en daaromheen de lange gasstromen.

Dit sterrenstelsel heeft een vraatzuchtige eetlust en, net als jij, groeit hij als hij meer eet. Als sterrenstelsels geboren worden hebben ze een heleboel gas, maar in de loop van de tijd wordt dit gas opgebruikt om nieuwe sterren te vormen. De verse stroom van gas die op het melkwegstelsel valt, vult zijn brandstof aan om nieuwe sterren te vormen, waardoor het sterrenstelsel steeds groter en helderder wordt!

Geinig weetje

We kunnen dit indrukwekkende gebeuren zien omdat het extreem heldere centrum van een ander sterrenstelsel precies achter het hongerige sterrenstelsel staat, in onze zichtlijn. Dat heldere licht moet door al het kosmische stof heen dat het gulzige melkwegstelsel omringt, voordat het onze telescopen bereikt. Daarmee is het letterlijk een schijnwerper die astronomen helpt om het sterrenstelsel tot in detail te bestuderen!

So You Think You're Sitting Still?