Jaktgudinnen fanger sitt bytte
25 September 2013

Astronomi er en av de mest futuristiske og høyteknologiske vitenskapene i verden. For å dra ut i verdensrommet trenger vi avanserte raketter, for å utforske nye verdener trenger vi utrolig komplekse sonder og for å se på fjerne objekter trenger vi kraftige teleskoper. Men visste du at astronomi sannsynligvis er den eldste vitenskapen vi har? Folk har studert stjernene siden forhistorisk tid, selv om astronomien på den tiden var sterkt blandet med religion og mytologi.

Du kan fortsatt se spor etter astronomiens legendariske fortid i navnene til astronomiske objekter. Planetene, for eksempel, er nesten alle oppkalt etter romerske guder: Mars er den romerske krigsguden og Venus er den romerske gudinnen for kjærlighet. Et nytt, ekstremt kraftig kamera designet av Det europeiske sørobservatoriet kombinerer de to ekstremene: det eldgamle og det moderne. Kameraet kalles «ArTeMiS», et navn som er tatt fra gresk mytologi og som brukes om noe som helt klart er av futuristisk design. Den avanserte teknologien vil tillate oss å se etter radiobølger fra verdensrommet i større detalj enn noen gang før! ArTeMiS bruker kosmiske radiobølger til å lage store kart over nattehimmelen og klarer å gjøre dette raskere og i mye bedre kvalitet enn noe kamera før den!

Artemis er gudinnen for jakt og i dette bildet fanger hun sitt bytte: Kattepotetåken. Det nydelige bildet viser en massiv sky av fargerik gass hvor mange babystjerner blir født!

Kult å vite

Det er åtte planeter i solsystemet vårt og syv av dem er oppkalt etter romerske guder og gudinner. Uranus er det eneste unntaket. Den er oppkalt etter den greske himmelguden.

The Goddess of the Hunt Captures the Prey