Izgubljeni in najdeni: 'manjkajoči' rokavi naše Galaksije
23 December 2013

Astronomi ne morejo videti, kakšne oblike je naša Galaksija (ki jo na nebu vidimo kot svetel pas Rimske ceste), ker smo sami v njej. Lahko pa ugotovijo njeno obliko tako, da pazljivo proučujejo njene zvezde in ugotavljajo njihove oddaljenosti od nas. Na tak način so astronomi ugotovili, da ima Galaksija spiralno obliko in več navijajočih se rokavov. Vendar pa je bilo točno število spiralnih rokavov predmet razprav že vrsto let.

V 1950.-tih so astronomi uporabili radijske teleskope, da so naredili karto naše Galaksije. Svoja opazovanja so usmerili na oblake plina v naši Galaksiji, v katerih se rojevajo nove zvezde. Njihova opazovanja so razkrila štiri glavne spiralne rokave. Nasin vesoljski teleskop Spitzer pa je po drugi strani prečesaval Galaksijo in iskal zvezde, ki oddajajo infrardečo svetlobo. Naše oči infrardeče svetlobe ne morejo videti, toda zvezde, kot je naše Sonce, svetijo tudi v tej vrsti svetlobe. Leta 2008 so objavili, da je Spitzer pregledal okoli 110 milijonov zvezd in našel le dva spiralna rokava.

Sedaj je 12-letna študija masivnih zvezd potrdila, da ima naša Galaksija res štiri spiralne rokave, tako kot so menili pred 60 leti. S tem je konec dolgoletnih razprav, ki so jih razplamteli posnetki Nasinega vesoljskega teleskopa Spitzer, ki so kazali na le dva rokava.

“Galaksija je naš galaktični dom. S proučevanjem njene oblike lahko razumemo, kako delujejo druge spiralne galaksije. Na primer, lahko ugotavljamo, kje v teh galaksijah se rojevajo zvezde in zakaj,” pravi profesor Melvin Hoare z Univerze v Leedsu, ki je eden izmed astronomov, ki so ponovno odkrili Galaksijin tretji in četrti spiralni rokav.

Cool dejstvo

Naše Osončje ne leži v središču Galaksije in tudi ne na njenem robu, pač pa nekje na pol poti od središča do roba. Smo v zunanjem delu spiralnega rokava z imenom Orionov krak. Za en obhod okoli središča Galaksije potrebuje Osončje okoli 200 milijonov let!