Галактична прогноза за времето
29 January 2014, Heidelberg

“Здравейте, вие сте с Галактичната прогноза. Следва времето днес. Нямаше как да си пожелаем по-добро време днес на панетата Золтекс. В момента навън е 50 градуса и ясно. Очакваме оранжева облачност да се появи през деня и малки шансове за метанови дъждове през нощта. Толкова хубаво време не може да продължи вечно.”
Дали това е бъдещето на прогнозите за времето? Вероятно сте чували подобни програми по телевизията или радиото. За да ги направят, метеоролозите събират информация от сателити на орбита около Земята, които постоянно следят времето.
Хората, също така, са изпратили космически апарати в Слънчевата система, които ни казват за условията на повърхността на други планети и техните луни (например, Марс Експрес, който в момента е на орбита около Марс). А сега астрономите започват да научават за времето на планети далеч извън Слънчевата система.
Използвайки много мощни телескопи, учените за пръв път успяха да получат климатичната карта на кафяво джудже. Чрез хитър метод, астрономите успяха да картографирата тъмните и светлите петна на повърхността му. Скоро ще имаме възможност да наблюдаваме как се формират облаци, как еволюират и как изчезват - точно както на Земята.
Кафявите джуджета се наричат още “неосъществени звезди” от някои астрономи. За разлика от звездите като нашето Слънце, те никоха не достигата необходимата температура, за да започнат термоядрени реакции в техните недра.
Това бяло джудже бе открито съвсем скоро, в началото на годината. То е част от третата най-близка звездна система до Земята, след алфа Кентавър и звездата на Барнард. Кафявите джуджета са много полезни за изучаване на атмосферите на млади, горещи планети, които са подобни на тях. С единствената разлика, че кафявите джуджета са много по-големи от планети.

Cool Fact

Голямото червено петно на Юпитер е всъщност гигантски ураган, за който е известно, че бушува върху планетата поне от 1831 г. и може да продължи още дълги векове.

Your Weather Report From Across the Galaxy