Inele în jurul unui asteroid
26 March 2014

Inelele planetei Saturn sunt unele dintre cele mai interesante obiecte din sistemul nostru solar. Inele asemănătoare, dar mai puțin spectaculoase, au și ceilalți giganti gazoși - Jupiter, Uranus și Neptun.

Pană acum, în ciuda observațiilor atente, nu fuseseră observate inele în jurul obiectelor mai mici din Sistemul Solar. Recent, însă, astronomii care studiau asteroidul 10199 Chariklo au descoperit că acest obiect este înconjurat de două inele.

În timp ce Chariklo trecea prin dreptul unei stele îndepărtate, astronomii au observat că mai bloca ceva lumina stelei. Spre surprinderea lor, s-a dovedit a fi vorba despre două inele subțiri, unul cu diametrul de șapte kilometri, iar celălalt cu diametrul de trei kilometri.

Acesta este cel mai mic obiect înconjurat de inele descoperit până in prezent. Nu este foarte clar cum s-au format acestea, dar cel mai probabil ele au luat naștere atunci când asteroidul s-a ciocnit cu un alt obiect. În urma impactului, fragmente de piatră au fost aruncate în spațiu și au fost apoi re-capturate de gravitația asteroidului.

Încearcă să-ți imaginezi cum ar fi să stai pe suprafața acestui obiect înghețat (atât de mic, încât viteza necesară pentru a te lansa în spațiu ar putea fi atinsă de o mașină sport) și să privești un sistem de inele de aproape 20 de kilometri lățime, aflat de 1000 de ori mai aproape de tine decât Luna!

Interesant

Chariklo face parte dintr-un grup de obiecte cunoscut sub numele de “Centaurii”, ce orbitează în jurul Soarelui undeva între Saturn și Uranus.

Rings Around an Asteroid