Himmeldiamanter
10 April 2014

Ved å bruke teleskopet Very Large Telescope i Chile har astronomer klart å knipse dette fantastiske bildet av noe som ligner veldig på en forlovelsesring!

Den blå boblet er en planetarisk tåke kjent som Abell 33. Planetariske tåker dannes når en aldrende stjerne blåser vekk sine ytre lag av gass i form av en gigantisk kosmisk boble.

Abell 33 ser ut til å være en perfekt sirkel på himmelen. Å være perfekt rund er svært sjeldent for disse objektene fordi det vanligvis er noe som forstyrrer dem og får tåkene til forvandles til uregelmessige former.

Det som skaper illusjonen av en kosmisk diamant er en lyssterk stjerne ved kanten til tåken. I virkeligheten ligger stjerner mye nærmere jorden enn tåken. Stjernen er omtrent 700 lysår unna, som er halvveis mellom jorden og tåken. Men stjernens tilfeldige plasseringen i dette bildet skaper en vidunderlig illusjon.

I sentrum av ringen kan du se restene etter stjernen som dannet denne planetariske tåken, som nå er en hvit dverg. Den kan ses som en liten, hvit perle som fortsatt skinnen sterkt – sterkere enn Solen vår – og den lyser nok til at gassen i boblen lyses opp.

Det som er interessant er at den hvite dvergen etterhvert vil danne en kjerne av krystallisert karbon, som er veldig likt en diamant!

Kult å vite

Etterhvert, når veldig lang tid har gått, vil en hvit dverg kjøles ned til en temperatur som er så lav at den ikke lenger skinner i det hele tatt. Da vil den ha blitt en såkalt «sort dverg».

Diamonds in the Sky