Hvorfor du ikke kan gjemme romskipet ditt i en stjernetåke
16 April 2014

Dette nye bildet avslører en kosmisk sky (eller «stjernetåke») kalt Gum 41 som består av hydrogen, den vanligste gassen i universet.

I midten av denne stjernetåken er mange glimrende, varme, unge stjerner. Stjernene sender ut høyenergisk lys som får det omkringliggende hydrogenet til å gløde i den sterke rødfargen.

Mange av de mest kjente astronomiske bildene er av fargerike stjernetåker, slik som denne. I disse bildene ser skyene tykke og lyssterke ut, men slike bilder er faktisk villedende.

Hvis du kunne flydd et romskip gjennom Gum 41 ville du sannsynligvis ikke merke at du var inni den i det hele tatt! Disse skyene er spredt så tynt at de er for svake til at menneske kan se de på nært hold.

Disse skyene er som veldig, veldig tynn tåke: Fra et par meters avstand ser tåke ut som en skyvegg som du kan gå inn i. Men når du beveger deg nærmere, ser tåken ut til å forsvinne – det virker alltid som den er utenfor rekkevidde. Og disse skyene er mye mindre tykke enn tåke!

Dette bidrar til å forklare hvorfor denne store, klare skyen ikke ble oppdaget før i 1951!

Kult å vite

Du kan ikke alltid tro på det du ser på TV: Star Trek, Star Wars og Battlestar: Galactica viser alle sammen romskip som gjemmer seg på innsiden av tykke, gassfylte stjernetåker. Men nå vet du bedre – disse skyene tilbyr ikke noe gjemmested for romskip som prøver å gjemme seg!

Why You Couldn't Hide Your Spaceship in a Nebula