PREVIEW ONLY - ITEM NOT PUBLISHED
Ölmeyen Yıldız
10 November 2017, Istanbul

Tüm iyi hikayeler gibi, bir yıldızın yaşamının da bir başlangıcı, gelişimi ve sonu olur.

En büyük yıldızlar hikayelerini dramatik bir şekilde sonlandırır. Bir galaksiden daha parlak ve yıldızın içini uzaya fırlatacak kadar güçlü bir patlamayla uzayı aydınlatırlar. Toz en sonunda yerleştiğinde, geriye sadece devasa cismin çökük çekirdeği kalır.

Bu patlamalara süpernova denir. Yıllar boyunca Iair Arcavi gibi astronomlar tarafından bu olay binlerce kere gözlenmiş ve incelenmiştir. Bu nedenle Iair 2014 yılında başka bir süpernova tesbit ettiğinde çok farklı birşey görmedi. Tüm diğer süpernovalar gibi bu da gökyüzünü aydınlatıp kaybolmaya başladı. Olay bitmiş gibi görülünce Iair başka projelere yöneldi.

Bir kaç hafta sonra Iair sönen yıldıza baktığında parlaklığının giderek arttığını görünce şaşırdı. İnanılmaz ama, yıldız ikinci kere patlamış gibi görünüyordu.

Sonraki iki yıl boyunca Iair ve ekibi rekorları kıran bu yıldızı izledi. 600 gün boyunca yıldız 5 kere parlayıp söndü-sürekli patlayıp duruyordu! Dahası yıldızın geçmişte 60 yıldan uzun bir süre önce bir kere daha patlamış olduğu öğrenildi.

Peki ne oluyor? Gerçeği kimse bilmiyor. En iyi tahmin bu yıldızın patlamalarının normal bir süpernovanın aksine yıldızın çökmesi nedeniyle meydana gelmediği. Onun yerine yıldız anti-madde adı verilen garip bir cisim oluşturduğu düşünülüyor. Anti madde yıldızın normal maddesiyle temasa geçtiğinde kuvvetli bir patlama yarattı, böylece yıldız patlamaya devam etti.

Ama tüm iyi hikayeler gibi bu yıldızın da hikayesinin sonunda yıldız 600 gün sonra yorulup kozmik havai fişek gösterisini devam ettiremedi. Son bir patlamadan sonra sonsuza kadar sönmeye başladı.

İlginç Gerçek

Patlayan yıldız Güneşimizden en az 50 kat daha büyüktü-belki daha bile büyük! Şu ana kadar görülen en büyük süpernova olabilir!

The Star That Would Not Die