Zwaartekracht: De Kracht Ontwaakt
25 December 2017

Je hebt vast eens van de uitdrukking gehoord “hoogmoed komt voor de val”, maar heb je je ooit afgevraagd waarom? Het antwoord is ‘zwaartekracht’.

Zwaartekracht is een onzichtbare kracht die objecten naar elkaar trekt. Alles met massa heeft zwaartekracht. Massa is als hoeveel materiaal iets bevat. Hoe meer massa een object heeft, hoe sterker de zwaartekracht is.

Sommige van de grootste dingen in het Universum zijn sterrenstelsels. Dat zijn enorme groepen met duizenden miljoenen sterren, planeten, ruimtegas en ander spul.

Hun sterke zwaartekracht is altijd actief, ondanks de grote afstanden tussen sterrenstelsels. Dat laat ze elkaar aantrekken en leidt vaak tot botsingen.

Op deze afbeelding staat een kleurig sterrenstelsel, maar met een aparte vorm. De vreemde vorm komt doordat dit niet één sterrenstelsel is, maar twee. Het koppel knalt al miljoenen jaren samen. Aangetrokken door zwaartekracht, komen ze langzaam samen om één groter sterrenstelsel te vormen.

Bijna elk sterrenstelsel zal ooit slachtoffer worden van een kosmische botsing. Dat kan betekenen dat twee sterrenstelsels in elkaar storten, zoals de sterrenstelsels in deze afbeelding. Ze kunnen ook vlak langs elkaar heen gaan, waardoor de zwaartekracht beide sterrenstelsels in gekke vormen trekt.

Geinig weetje

Ons eigen Sterrenstelsel heeft een lange geschiedenis van botsingen met anderen. Het bevat stukjes van vele en kleinere sterrenstelsels die ooit zijn geknald in die van ons. Bovendien smelt ons Sterrenstelsel samen met een dwergsterrenstelsel dichtbij, op dit exacte moment!

Gravity: The Force Awakens