Roboții se alătură misiunii de căutare a vieții extraterestre
27 April 2018

În urmă cu mai bine de 40 de ani filmul Războiul Stelelor (Star Wars) a fost lansat pentru prima dată, iar acum filmele SF sunt mai populare ca niciodată. Toți visăm la ziua în care tehnologia din film va deveni realitate. Ne dorim roboți care să fie la dispoziția noastră,  călătorii spațiale cu viteze mai mari ca viteza luminii și extratereștri exotici ca prieteni.

Acum 25 de ani, atunci cănd au fost descoperite primele exo-planete,  am făcut primul pas către un viitor în spațiu. Astăzi, roboții inteligenți sau programele informatice inteligente ne ajută să aflăm dacă aceste planete îndepărtate sunt potrivite pentru viață.

Inteligența artificială (AI) a ajutat oamenii de știință să studieze așa-numitele "Tatooines" (pronunțate "tat-oo-een" în limba engleză). Acestea sunt planete care orbitează două stele în loc de una, la fel ca și planeta Tatooine din Războiul Stelelor. A afla însă dacă aceste planete ar putea susține viața este deosebit de dificil.

Planetele trebuie să supraviețuiască miliarde de ani pentru ca viața să evolueze. Așadar, este extrem de important să aflăm dacă orbita unei planete este stabilă, lucru care devine mult mai complicat atunci când o nouă stea intră în ecuație.

Mișcarea în jurul a două stele în loc de una poate duce la schimbări mari pe orbita planetei. Aceste planete pot fi aruncate în spațiu sau se pot prăbuși violent într-una din stelele lor gemene.

Cu ajutorul inteligenței artificiale au fost realizate zece milioane de simulări computerizate ale planetelor, fiecare având o cale ușor diferită pentru a le identifica pe cele stabile. În doar câteva ore, algoritmii au reușit să depășească performanța oamenilor de știință, descoperind că planetele pe care le credeau  a fi stabile în realitate nu sunt și invers.

Interesant

Zeci de planete au fost găsite deja orbitând două stele, iar o planetă a fost descoperită într-un sistem triplu!

Kepler 16-b