Η θέα από το πιο ψηλό και ξηρό μέρος στη Γη

Η ζωντανή εικόνα ενός Αστρικού Νέφους

3 July 2014

Είναι κάποιες φωτογραφίες που δεν κρατιέσαι να τις κυκλοφορήσεις. Συμβαίνει συχνά με φωτογραφίες του μακρινού Σύμπαντος. Για παράδειγμα, αυτή η εκπληκτική φωτογραφία απ το Ευρωπαϊκό Τηλεσκόπιο του Νότου. Εικονίζει ένα άγνωστο νέφος από αέριο και σκόνη που ονομάζεται Gum 15.

H φωτογραφία πάρθηκε με ένα τεράστιο τηλεσκόπιο απ΄ έναν τόπο όπου επικρατούν οι πιο ακραίες συνθήκες στη Γη: ένα άνυδρο και απόμακρο μέρος στην Χιλή, στην έρημο της Ατακάμα. Αυτή η έρημος είναι τόσο στεγνή που συχνά παρομοιάζεται με την επιφάνεια του Άρη. Γι΄αυτό χρησιμοποιήθηκε και για επιστημονικά πειράματα που κατόπιν στάλθηκαν στον Άρη για να ψάξουν για ζωή -και δεν βρήκαν τίποτα!

Αν κι όλα αυτά κάνουν την Έρημο της Ατακάμα ν΄ακούγεται αφιλόξενη, είναι το πλέον κατάλληλο μέρος για ένα τηλεσκόπιο. Με τόσο λίγο νερό, δεν υπάρχει πιθανότητα να μαζευτούν σύννεφα να σκεπάσουν τον νυχτερινό ουρανό. Δεν υπάρχουν πόλεις, χωριά, ούτε καν σπίτια τριγύρω. Πράμα που σημαίνει πως δεν υπάρχει φωτορύπανση να αλλοιώσει τις αστροφωτογραφίες, ούτε ραδιοφωνικά σήματα να παρεμβάλλονται στις παρατηρήσεις.

Επιπλέον, η έρημος της Ατακάμα βρίσκεται σε υψόμετρο 2,500 μέτρων! Όσο πιο ψηλά βρίσκεται ένα τηλεσκόπιο τόσο πιο λεπτό το στρώμα της ατμόσφαιρας που μας χωρίζει απ' τ΄αστέρια. Η ατμόσφαιρα σκεδάζει και παραμορφώνει το φως στο ταξίδι του απ΄το διάστημα ως το τηλεσκόπιο. Αυτό άλλωστε κάνει τ΄αστέρια να τρεμοπαίζουν!

Χάριν στο συνδυασμό όλων αυτών, τηλεσκόπια σε τοποθεσίες σαν αυτή της άγονης Ερήμου της Ατακάμα παίρνουν τις πιο καταπληκτικά λεπτομερείς φωτογραφίες του Σύμπαντος. Ακριβώς σαν αυτή!

και κάτι αξιοπερίεργο

Σε αστρικά νέφη σαν το Gum 14 χιλιάδες αστέρια γεννιούνται σε διάστημα μερικών εκατομμυρίων χρόνων!

Μετάφραση: Χαρά Παπαθανασίου