Snehvide og den femte dværg
31 March 2016, Copenhagen

Dværgplaneter, asteroider, is, Ceres

Kender du historien om ‘Snehvide og de syv små dværge’? Vores sol har sine egne dværge - fem dværgplaneter. Deres navne er: Ceres, Eris, Makemake, Haumea og Pluto. Fire af dem ligger i den kolde, ydre del af Solsystemet, som begynder efter planeten Neptun.

Den femte dværgplanet ligger mellem Mars og Jupiter, i et område kaldet ‘asteroidebæltet’, fordi det er fyldt med asteroider. Denne dværgplanet hedder Ceres (opkaldt efter en romersk gudinde), og du kan se en tegning af den ovenover.

Kan du se de hvide pletter på Ceres’ overflade? Pletterne ligner sne. Disse lyse pletter har forundret forskere de seneste år. NASA sendte derfor et rumfartøj afsted i 2007, kaldet DAWN, for at kigge nærmere, og forhåbentlig hjælpe med at opklare mysteriet. Rumfartøjet DAWN nåede Ceres sidste år, og undersøger netop nu de hvide pletter, men indtil videre kan det være hvad som helst.

Hvad tror du pletterne er? Er de lavet af is (ice), sten (rock) eller salt? Eller er de kommet pga. en vulkan (volcano) eller en gejser (geyser)? Du kan besøge hjemmesiden www.jpl.nasa.gov/dawn/world_ceres/, og stemme på, hvad du tror, de er. Men først lige det seneste nye hint: pletterne ændrer sig!

Det ser ud til, at det besynderlige hvide materiale fordamper når det rammes af sollys (ligesom en vandpyt i en ørken), og derefter forsvinder ud i rummet. Og nu bliver det endnu mere spændende og besynderligt - materialet genopstår. Der sker et eller andet spændende under overfladen på Ceres, som skubber nyt materiale ud.

Ceres har allerede mere til fælles med Jorden, end den har med sine naboer i asteroidebæltet: forskerne mener, at dværgplaneten muligvis har mere ferskvand end Jorden! Dog med den detalje at vandet på Ceres eksisterer som is dybt under overfladen. Hvis dværgplaneten virkelig er aktiv under overfladen, vil det være endnu en egenskab, der adskiller den fra asteroiderne omkring sig. Følg med her, når vi udforsker nærmere!

Cool Fact

Da Ceres først blev opdaget, kategoriserede man den som en planet. Men, ligesom Pluto, blev den senere ændret til at være en dværgplanet. Antallet af planeter i vores Solsytem har ændret sig mange gange i løbet af årene. Klik videre på linket her cosmos-book.github.io/how-many-planets/index.html, og se hvordan antallet af planeter har ændret sig med tiden.

Oversat til dansk af Emil Fosgaard Lund. Redigeret af Christian Eistrup.

Dwarf Planet Ceres