Gizem Çözüldü: Hayalet Parçacıklar Yanan Galaksilerden Geliyor
26 July 2018, Istanbul

Güney Kutbu düşmancıl bir ortam; sıcaklığın -80°C'nin altına düşebildiği donmuş bir çöl.
Fakat bilim insanları 8 yıldır oraya akın ediyor, çünkü bir gizemi çözmek için en iyi yerlerden biri: Dünya'ya küçük, neredeyse görünmeyen parçacık ışınları atan şey ne?
 Bu "Nötrino" adı verilen parçacıkları yakalaması inanılmaz zor. Bu "hayalet parçacıklardan" on milyarlarcası her saniye biz farketmeden vücudumuzdan geçiyor. Eğer bir duvarı fener ile aydınlatırsanız ışık duvara çarpar fakat içinden geçmez. Nötrinolar ise içinden geçebilir.
 Fakat arada sırada astronomlar şans eseri bir tanesini detektörde yakalayabiliyor. Bu sefer, nötrinolar Güney Kutbundaki buzun altındaki bir detektöre çarptı.
 Bu olay gerçekleşince, etraftaki bilgisayarlar çabucak nötrinonun geldiği yönü yaklaşık tespit edebildiler. Hiç zaman harcamadan, destek kuvvet çağırıp teleskopların uzaydan gelen kaynağı aramalarını sağladılar.
 Nötrinonun geldiği yöne bakıp normalden üç kat daha kuvvetli parlayan bir blazar gördüler. Blazar ortasında etrafındaki materyali küçücük parçacıklara ayırıp bir top gibi uzaya fırlatan bir süper kütleli karadelik bulunduran özel bir galaksidir.
 Bu iki olayın birbiriyle alakasız gerçekleşme ihtimali çok düşük- görünüşe göre evreni anlamada önemli bir gelişme kaydettik!

İlginç Gerçek

Çoğu nötrino temas etmeden detektörlerimizden geçebiliyor. Eğer insan boyutunda bir detektör olsaydı, ilk nötrino çarpmasını kaydetmesi yaklaşık 100 yıl, süper yüksek enerjili nötrinolardan birini görmesi ise 100,000 yıl sürerdi.

Artist's Image of a Blazar