Göz Yanılması Yaratan Kozmik Lens
13 November 2019, Seattle

Hiç bir eğlence parkı aynası ya da kaşıkta yansımanıza baktınız mı? Eğlenceli bir şey! Aynanın şekline göre yüzünüzü garip gösterebilir.

Her kıvrımlı ayna çarpık bir görüntü yaratır, ve kıvrımlı lensler (gözlük lensi gibi) aynı etkiyi yaratır. Uzayda bile çarpıtmalar görüyoruz, ve bunun nedeni 'kozmik lens' olarak biliniyor.

Bu görsel NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu tarafından çekildi, ve bize uzak bir galaksinin garip bir görüntüsünü gösteriyor. Galaksinin çarpık olma nedeni kıvrımlı bir ayna ya da özel kamera lensi kullanılması değil, galaksinin bir kozmik lens arkasından görülmesi.

Fotoğraftaki galaksi çok uzaklarda ve Güneşpatlaması Arkı olarak biliniyor. Bu uzak galaksi ile Dünya arasında başka bir galaksi var. Dünya'ya daha yakın olan galaksinin çekim kuvveti uzak galaksiden gelen ışığı yamultuyor. Kozmik lensler böyle çalışıyor ve resimdeki gibi muz şeklinde kıvrımların görülme sebebi.

Fakat nasıl? Galaksiler ve galaksi kümeleri gibi dev oluşumlar burada görüldüğü gibi ışığı arkalarındaki nesnelerden kıvırabilir.

Bu olaya yerçekimsel lensleme deniyor ve nasıl çalıştığını bu havalı animasyonda görebilirsiniz.

Görsel: ESA/Hubble, NASA, Rivera-Thorsen et al.

İlginç Gerçek

Bu lens tekniği gördüğümüzü sadece çarpıtmıyor, aynı zamanda kopyalayıp daha parlak yapıyor! Kozmik lens buradaki galaksinin farklı görsellerini 10-30 kat arası parlaklaştırıyor ve galaksiyi gördüğümüz 4 hilal şeklinde 12 kere kopyaladı.

Sunburst Arc Galaxy