Yüzüklerin Efendisi
12 October 2011

Bu garip gökbilim görüntüsü Yüzüklerin Efendisi filmindeki "Sauron'un Gözü'ne" benziyor. Filmde Souron'un Gözü Frodo adlı karakterin uzun yolculuğundaki son durağı işaret ediyordu. Ancak bu görüntüdeki nesne uzay boyunca devam eden maceranın sonu değil - sadece Evrende bulunan uzak noktalardan bir tanesi!

Fotoğrafta gösterilen şey gökbilimcilerin süpernova patlaması adını verdikleri bir yıldız patlamasından geriye kalan artık. Farklı türde süpernova patlamaları oluyor. Buradaki kalıntıları oluşturana "1a Türü Süpernova' deniliyor. Bu tür süpernova patlamaları Evrende uzaklıkları öğrenmek açısından gökbilimciler için kullanışlı oluyor.

Açıkçası gökbilimciler uzaktaki nesnelerin uzaklığı bir cetvelle ölçemiyorlar. Bununla birlikte, her Tür 1a Süpernova patlaması yıldız patladığında eşit miktarda parlaklığa sahip oluyor. Yani patlamanın parlaklığına bakarak gökbilimciler bunun ne kadar uzakta olduğunu ölçebiliyorlar: Daha sönük patlama, daha uzakta olmalı.

Evrenin çeşitli bölgelerinde meydana gelen Tür 1a Süpernova patlamalarıyla gökbilimciler onlara yakın nesnelerin uzaklığını tahmin etmeye çalışıyorlar. O yüzden bu süpernova patlamaları uzayda karanlıkta parlayan birer uzaklık işaretçileri gibiler!

İlginç Gerçek

Tek bir yıldızın Tür 1a Süpernovası olarak patlamasıyla uzaya, yüz milyarlarca yıldız içeren bir gökadanın tüm ışığından daha fazla enerji yayılabilmektedir!

Uzay Gazetesi'nin bu sayısı NASA Chandra X-ışın Gözlemevi basın bülteni kaynak alınarak hazırlanmıştır.

Lord of the Rings