Zoals frisdrank in een glas: heen en weer klotsend ruimtegas!
13 December 2011

Grote wolken van heet gas klotsen heen en weer in de ruimte, zoals frisdrank in een glas. Dat is te zien op deze nieuwe ruimtefoto.

Op de foto staan een heleboel sterrenstelsels, die samen een ‘cluster’ vormen. De sterrenstelsels kun je zien in het geel. De blauwe delen op de foto zijn wolken gas die heel heet zijn: wel 30 miljoen graden Celsius!

De grote draaikolk van heet gas is ontstaan toen een kleine cluster in een grotere cluster botste (die je in het midden van de foto ziet). Alleen is zo’n botsing in de ruimte niet voorbij in één grote klap! De kleine cluster is al vaker langs de grote cluster gekomen. Hij danste als het ware heen en weer: hij kwam dichtbij de grote cluster en vloog er dan weer voorbij, om vervolgens weer dichterbij te komen en voorbij te vliegen! Hij heeft dit meerdere keren gedaan, en elke keer kwam hij steeds weer ietsje dichterbij. Uiteindelijk kwam hij zó dichtbij, dat hij is samengevoegd met de grote cluster.

Dat heen en weer dansen van de kleine cluster had ondertussen ook weer grote invloed op het hete gas in de grote cluster. Toen de kleine cluster namelijk dichterbij kwam, trok hij met zijn zwaartekracht het gas in de grote cluster naar de zijkant. Maar toen de kleine cluster weer voorbij de grotere vloog, werd het gas juist weer naar de andere kant van de grote cluster getrokken. Eigenlijk werd het gas heen en weer geklotst, zoals frisdrank in een glas!

Geinig weetje

Deze cluster van sterrenstelsels is zo ver weg, dat het licht van de cluster er wel 480 miljoen jaar over gedaan heeft om twee telescopen te bereiken! Eén van die telescopen staat op aarde en de andere draait in een baan rond de aarde. De twee telescopen zijn gebruikt om deze foto te maken!

Notes

Deze Space Scoop is gebaseerd op een persbericht van NASA’s Chandra X-Ray Observatory.

Sloshing around in Space like a Soda!