Οι χαρτογράφοι του Σύμπαντος κατέγραψαν πάνω από 200 εκατομμύρια αστέρια!
16 September 2014

Δεν πάνε 100 χρόνια από τότε που όπου και να ήσουν στη γη, με το που έβγαινες έξω μια καθαρή βραδιά θα έβλεπες χιλιάδες αστέρια να τρεμοπαίζουν.

Στην εποχή μας, ο ηλεκτρικός φωτισμός τον πόλεων πνίγει το φως των αστεριών. Ελάχιστα, τα πιο λαμπρά, παραμένουν ορατά. Κι επειδή το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ζει πλέον σε πόλεις, οι 3 στους 4 ανθρώπους δεν έχουν νοιώσει ποτέ την μαγεία του έναστρου ουρανού.

Αν βρεθείς σ' ερημική εξοχή μια βραδιά με ξαστεριά, θα 'χεις την τύχη να δεις την φανταστική λαμπρή κορδέλα του Γαλαξία να τυλίγει το στερέωμα. Έτσι μας φαίνεται ο Γαλαξία μας που έχει σχήμα δίσκου γιατί βρισκόμαστε μέσα στον δίσκο του. Το Ηλιακό σύστημα βρίσκεται κάπου στην άκρη του δίσκου. Γιαυτό, κοιτώντας προς το κέντρο του Γαλαξία, βλέπουμε τα περισσότερα αστέρια του, μαζί με αστρική σκόνη κι αέριο.

Με γυμνό μάτι είναι δύσκολο να διακρίνουμε πολλά αστέρια στα πιο πυκνοκατοικημένα μέρη του Γαλαξία. Τα τηλεσκόπια βέβαια, το κατορθώνουν.

Με τη βοήθεια ενός μεγάλου τηλεσκοπίου (2,5 μέτρα διάμετρο κατόπτρου), οι αστρονόμοι έφτιαξαν αυτόν τον καταπληκτικά λεπτομερή χάρτη του βόρειου ημισφαιρίου του Γαλαξία μας. Ο χάρτης έχει καταγράψει τη θέση 219 εκατομμυρίων αστεριών!

και κάτι αξιοπερίεργο

Το βόρειο ημισφαίριο του Γαλαξία περιέχει πάνω από 219 εκατομμύρια αστέρια. Ο καινούργιος χάρτης όμως καταγράφει μόνον αστέρια που είναι έως και 1 εκατομμύριο φορές αμυδρότερα απ ότι μπορούμε να δούμε με γυμνό μάτι.

Μετάφραση: Χαρά Παπαθανασίου