Чи боїшся ти темряви?
30 May 2016, Kiev

У певні моменти свого життя майже всі бояться темряви. Скрипіння настилу підлоги або випадкові поштовхи в нічний час будуть наповнювати Вас жахом. Але це не сама по собі темрява така страшна — це страх того, що може ховатися в ній.

Насправді цей страх у певному сенсі корисний, адже він тримає нас у тонусі і надає нам сили під час небезпечних ситуацій!

Але якщо ми знаємо, що страховисько не є реальним — так що ж, насправді нам нема чого боятися? Можливо, на Землі — так, але в космосі є монстри, для яких темрява — неодмінний супутник. Вони називаються чорними дірами.

Чорні діри утворюються, коли вмирає масивна зоря. Все, що занадто наблизилось до чорної діри, притягуватиметься до неї з такою потужною силою, що не матиме жодних шансів на порятунок. Монстр просто проковтне його!

На додачу до всіх своїх жахів, ці ненажерливі монстри є ще й невидимими. Але лише до тих пір, поки вони не починають щось поглинати.

На малюнку показані дві галактики, одна з яких (яскраво-рожевого кольору) має у своєму центрі величезну чорну діру. Якщо подивитися уважно, можна побачити потік матеріалу, який був витягнутий нею з блакитної галактики.

Чорні діри є брудними «їдоками». По мірі поглинання навколишнього матеріалу вони «розбризкують» гарячий космічний газ, як крихти від печива. Газова «стрілянина» з чорної діри на цьому зображенні схожа на гігантський космічний вибух, і вона має настільки ж руйнівний вплив. Гарячий газ нагріває усю галактику до певної межі, всередині якої вона вже не здатна формувати нові зірки.

Галактики розпочинають своє життя як «машини» для утворення зірок за допомогою простого рецепту: космічний газ + гравітація = зірки. Тут ми маємо зоряну систему, де є все, що необхідно для формування нових зірок, але його чомусь не спостерігається. І тепер, уперше, ми знаємо — чому.

Cool Fact

Рожева галактика являє собою новий тип зоряних систем під назвою «червоні гейзери». Ці об’єкти названі на честь гейзерів, знайдених на Землі — наприклад, в Ісландії та в парку Єллоустоун у Сполучених Штатах. Гейзери сполучені з природними підземними басейнами з гарячою водою, яка іноді вивергається у повітря потужним струменем, огорнутим парою.

Supermassive Black Hole Feeds on Neighbouring Galaxy