Kozmik Büyüteç Şu Ana Kadarki En Uzak Yıldızı Tesbit Etti
17 April 2018, Istanbul

Astronomlar şu ana kadarki en uzak ve eski yıldızı buldu!
Arkeologlar dinozor fosilleri bulup eski mezarlara girmeleriyle bilinir, peki astronomlarla ortak noktaları nedir? Arkeologlar da astronomlar da eski objeleri bulup geçmişi anlamamıza yardımcı olur.
Astronomların geçmişi görmek için yerin derinliklerine inmelerine gerek yok, uzaydaki cisimlere bakmaları yeterli. Çünkü gökyüzündeki cisimlere bakınca zaten geçmişe bakmış oluyoruz.
Evrendeki hiçbir şey anında yer değiştiremez, ışık bile. Uzak yıldız ya da galaksilerden gelen ışığın Dünya'ya gitmesi milyarlarca yıl sürebilir. Bu yüzden onlara bakınca, aslında milyarlarca yıl önce, ışık yolculuğuna ilk başladığında nasıl göründüklerini görüyoruz.
Rekor kıran yıldız dokuz milyar ışık yılından daha uzakta, yani onun dokuz milyar yıl önceki halini görüyoruz. O zaman evren gayet genç, şimdikinin üçte biri yaşındaydı.
Evrendeki yıldızları teker teker görebilmek normalde mümkün değil, ama bu yıldız şans eseri 2000 kat büyütülünce astronomların teleskopları tarafından görünür hale geldi.
Devasa cisimler arkalarındaki yıldızların ışıklarını yüksek çekim kuvvetleri sayesinde bükebilir. Bir büyüteç gibi, bu yıldızın daha büyük görünmesine neden olur. Bu yıldızın ışığı iki şey tarafından büyütüldü: büyük bir galaksi kümesi ve Güneş'in üç katı kütleye sahip gizemli bir cisim.

İlginç Gerçek

Yeni yıldız gözleyebildiğimiz ikinci en uzak yıldızdan 100 kat uzakta!

Cosmic Magnifying Glass