Dinamičen dvojec
4 December 2019

Podobno kot nam je poleti zelo vroče in si slečemo zgornje plasti oblačil, tako tudi planeti izgubijo zunanje plasti ozračja, kadar jim postane prevroče. Z velikim teleskopom v čilski puščavi so astronomi našli orjaški planet, ki počne prav to!

A ta planet ni čisto navaden.

Planet je edinstven, saj je prvi znan orjaški planet v orbiti okoli zvezde zelo posebne vrste - zvezde, ki ji pravimo bela pritlikavka.

Ko Soncu podobna zvezda porabi vso gorivo v svojem središču, se prične sesedati sama vase. Snov v sredici zvezde se pri tem skrči v majhno, a zelo gosto kroglo. Tej krogli pravimo bela pritlikavka. Hkrati zvezda izgubi vse zunanje plasti plina, ki se počasi razširijo v vesolje.

Ta nenavaden dvojec orjaškega planeta in bele pritlikavke nakazuje na to, kako bi lahko bil videti naš Sončev sistem v daljni prihodnosti. Tudi naše Sonce bo nekoč postalo bela pritlikavka.

Slika: ESO/M. Kornmesser

Cool dejstvo

Bele pritlikavke spadajo med najstarejše objekte v vesolju, saj so končna točka življenja večine zvezd. Nekoč bo tudi Sonce končalo kot bela pritlikavka.

Katja Bricman