Překvapivý planetární společník

Zdaleka ne kolem každé hvězdy nalézáme planety. Ve skutečnosti, astronomové občas najdou planety na místě, kde by je čekali nejméně.

Bílí trpaslíci

Když hvězda podobná Slunci vyčerpá veškeré své palivo, začne kolabovat a smršťovat se. Materiál v jádru hvězdy končí těsně stlačen do malinkaté koule zvané bílý trpaslík.

Během tohoto procesu jsou planety obíhající blízko touto hvězdou obyčejně pohlceny. Není proto běžné najít planety obíhající bílé trpaslíky.

Překvapení!

Ale to je přesně to, co astronomové nedávno objevili.

Poprvé byla detekována nepoškozená obří planeta obíhající blízko hvězdy typu bílý trpaslík.

Planeta, formálně známá pod označením WD 1856b, je asi třináctkrát větší než Jupiter. Byla objevena prostřednictvím analýzy dat z Gemini North Telescope (NOIRLab), mise TESS (NASA), Spitzerova vesmírného dalekohledu (NASA) a dalších.

Tento objev nám potvrzuje, že planety velikosti Jupiteru mohou přežít zánik své mateřské hvězdy. Také to poukazuje na to, že takové planety mohou najít nový domov na oběžné dráze kolem bílého trpaslíka.

Znamení budoucnosti?

Očekává se, že i naše vlastní Slunce se jednoho dne stane bílým trpaslíkem (ale ne v blízké budoucnosti, nebojte).

Znamená to, že velká část sluneční soustavy včetně Země bude, během přerodu Slunce na bílého trpaslíka, pohlcena. Nicméně tyto nové poznatky naznačují, že se některé z větších plynných planet v naší sluneční soustavě mohou zachránit!

„Cool“ zajímavost

Bílí trpaslíci jsou velmi hustí (podobně jako nacpaný kufr na dovolenou). Pokud byste chtěli nabrat jednu malou čajovou lžičku jeho hmoty, vážila by stejně jako slon na Zemi!

WD 1856b