Nepričakovan planet v soseščini bele pritlikavke

Nima vsaka zvezda planetov, ki bi krožili okoli nje. Po drugi strani pa astronomi včasih odkrijejo planete na krajih, kjer jih sploh ne pričakujejo.

Bele pritlikavke

Ko v središču zvezde, podobne našemu Soncu, zmanjka goriva, se zvezda prične sesedati sama vase. Snov v sredici zvezde se skrči v majhno in gosto kroglo, ki ji pravimo bela pritlikavka.

Medtem, ko se seseda vase, zvezda običajno pogoltne svoje bližnje planete, ki so pred tem krožili okoli nje. Zato v bližini belih pritlikavk praviloma ne najdemo planetov, ki bi krožili okoli njih.

Presenečenje!

No, astronomi so zdaj našli prav tak planet!

To je prvi nepoškodovan, velikanski eksoplanet, ki so ga odkrili v orbiti v bližini bele pritlikavke.

Planet ima uradno ime WD 1856b in ima maso približno enako 13-kratniku mase Jupitra. Našli so ga s teleskopi Gemini North ustanove NOIRLab, Nasinima vesoljskim teleskopoma TESS in Spitzer in drugimi.

To odkritje nam pove, da lahko planeti velikosti Jupitra preživijo propad svoje zvezde, pri čemer najdejo novo tirnico okoli svoje zvezde, ki je postala bela pritlikavka.

Znamenje za prihodnost?

Tudi naše Sonce bo v oddaljeni prihodnosti postalo bela pritlikavka (vsekakor pa se to ne bo zgodilo kmalu).

To pomeni, da bo Sonce, ki se bo s spreminjanjem v belo pritlikavko približevalo svojemu koncu, pogoltnilo večino Osončja, tudi Zemljo. Odkritje eksoplaneta WD 1856b pa zbuja upanje za nekatere plinaste orjake v našem Osončju -- morda bodo sesedanje Sonca preživeli!

Slika: NASA’s Goddard Space Flight Center

Cool dejstvo

Bele pritlikavke imajo zelo veliko gostoto (veliko maso stlačeno v majhnem prostoru). Predstavljaj si eno čajno žličko snovi, iz katere je bela pritlikavka -- njena masa je enaka masi slona!

Barbara Rovšek