Gökbilimciler Yeni Bir Keşifle Bir Sıçrama Gerçekleştirdi
6 July 2011

Dünya'daki herşeyin yıldızlardan geldiğiniz biliyor muydunuz? Eğer etrafınızdaki dünyaya süper-güçlü mikroskoplarla bakarsanız, herşeyin atom adlı minicik şeylerden yapıldığını görürdünüz. Bugün 110'dan fazla atom türü olduğunu biliyoruz, hidrojen bunlar arasında Evrende en çok bulunanıdır.

Karbon gibi bazı atomlar yıldızların içinde üretilir. Ancak altın gibi bazıları ise oluşmak için daha yüksek sıcaklıklara ihtiyaç duyar ve yıldızların ölüm anında meydana gelen süpernova patlamaları denilen patlamalar sırasında oluşurlar. Atomlar biraraya geldiklerinde, molekül adlı atom gruplarını meydana getirirler. Su gibi bazı moleküllerin adlarını zaten biliyor olmalısınız.

Şimdi gökbilimciler APEX adlı bir teleskopu kullanarak uzayda ilk kez 'hidrojen peroksit' adlı bir molekül buldular. Bu molekül gökadamızdaki bir gaz ve toz bulutunun (yukarıdaki görüntüde kırmızı daire ile gösterilen bölge) içerisinde bulundu. Medikal doktorları hidrojen peroksiti yaraları temizlemek için kullanıyorlar, ancak bu molekül bize başka yönlerden de yardımcı oluyor.

Gökbilimciler Yeryüzündeki su moleküllerinin çoğunun uzayda oluştuğunu düşünüyor, ancak bunun tam olarak nasıl olduğunu anlamış değiller. Ancak hidrojen peroksit sudaki bazı atom türlerinin (hidrojen ve oksijen atomları) aynısından oluşuyor, bu nedenle bu molekülün keşfi uzaydaki suyun gizemini çözmek için bir anahtar olabilir!

İlginç Gerçek

Yeryüzündeki Güney Kutbu'nda sıcaklık –60°C'ye kadar düşebilmektedir. Ancak hidrojen peroksitin bulunduğu bu gaz ve toz bulutu çılgınca bir sıcaklık olan –250°C'dir!

Uzay Gazetesi'nin bu sayısı ESO Basın Bülteni kaynak alınarak hazırlanmıştır.

Astronomers Make a Splash with a New Discovery