Galaktyk cała masa!
21 March 2012

Na pierwszy rzut oka prezentowane zdjęcie nie wygląda szczególnie interesująco. Widzimy na nim zaledwie kilka jasnych gwiazd oraz nieco więcej słabszych obiektów. Ale co ciekawe – wszystkie z tych słabych punktów to w rzeczywistości nie gwiazdy naszej Galaktyki – Drogi Mlecznej, lecz odległe galaktyki zawierające miliardy gwiazd takich jak Słońce!

Zdjęcie to wykonane zostało za pomocą teleskopu VISTA ulokowanego w Chile. To największy teleskop przeznaczony do mapowania nieba. (Takie teleskopy bywają także nazywane teleskopami przeglądowymi, bo wykonują przeglądy dużych obszarów nieba w poszukiwaniu interesujących obiektów).

By odsłonić przed nami tajemnice tych odległych galaktyk, VISTA poświęcił 55 godzin na obserwacje tego samego skrawka nieba. Przez ten długi czas światło pochodzące od dalekich nam i bardzo słabych obiektów było zbierane na specjalnej kamerze, niczym krople wypełniające wiadro wody, które początkowo są niewidoczne, lecz po czasie zapełniają je całkowicie. Dzięki tak długim obserwacjom tego samego obszaru nieba, teleskop uchwycił na zdjęciu to, czego niewiele kto sie spodziewa patrząc na ten ciemny i niemal pusty rejon nieboskłonu.

Ciekawostka

Jak dużo galaktyk rozpoznajesz na zdjęciu? (kliknij na zdjęcie, by zobaczyć je w lepszej jakości). Uwierz, znajduje się na nim więcej niż 200 000 galaktyk!

Galaxies Galore!