Fabricile de stele au fost mult mai productive în trecut
20 January 2016

Nu există întrebări proaste. Unele dintre cele mai simple întrebări au unele dintre cele mai interesante răspunsuri. De exemplu: ce este spațiul negru? Pentru a răspunde la acestă intrebare, trebuie să analizăm distanța dintre stele, viteza cu care călătorește lumina și expansiunea Universului.

Astronomii care folosesc telescopul ALMA au încercat să răspundă la o intrebare simplă: de ce se formează mai multe stele în unele galaxii comparativ cu altele? La o primă vedere răspunsul pare simplu - galaxiile mai mari au mai mult gaz cosmic, prin urmare, acestea vor forma mai multe stele comparativ cu galaxiile mai mici.  Până la urmă, gazul cosmic este principalul ingredient în formarea stelelor.

Cu toate că acest lucru este valabil în cea mai mare parte a cazurilor, nu există o regulă clară. Oamenii de stiință de la ALMA au descoperit recent,  că raportat la aceeași cantitate de materie necesară formarii stelelor, galaxiile din trecutul îndepărtat au produs un număr mai mare de stele. Cu câteva miliarde de ani în urmă galaxiile erau pur si simplu mai productive.

Galaxia în care locuim noi (numită Calea Lactee) dă naștere în mod normal la o stea pe an. În trecut, unele galaxii au dat naștere și la câteva sute de galaxii pe an!

Astronomii nu cunosc încă cauza pentru care aceste galaxii erau mai productive, dar ei cred că are legătură cu coliziunile cosmice.

În trecut, galaxiile aveau mai multe șanse de a se ciocni una de alta  (exista mai puțin spațiu și galaxiile erau mai mari), ceea ce ar fi condus la nașterea mai multor stele.

Interesant

Primele galaxii au început să se formeze în urmă cu peste 13 miliarde de ani! Nu cu foarte mult timp după Big Bang!

Star-Making Factory