Hvordan mate ditt galaktiske monster
31 January 2014

Bortenfor de store områdene av tomt mørke som nattehimmelen vår består av, ligger objekter som er mer eksotiske, mer gigantiske og mer kraftige enn noe du kan tenke deg på jorden – galakser som slår seg sammen.

På tross av den store avstanden mellom objekter i verdensrommet er det faktisk ganske vanlig for to galakser å kollidere med hverandre og slå seg sammen. De drar og vrir i hverandre mens de beveger seg mot hverandre og slik endrer formen til galaksene seg fullstendig. Sammenslåingen kan også føre til fødselen av tusenvis av massive stjerner og mest spennende av alt: det kan vekke kjempesulten til monsteret i hjertet av galaksene – supermassive sorte hull!

Sorte hull har så sterke tyngdefelt at selv lys ikke kan slippe unna grepet deres. Sorte hull i sentrum av galakser er mye større enn de som befinner seg i resten av verdensrommet, så vi kaller de «supermassive sorte hull».

Når de «spiser av» (drar inn) nærliggende støv og gass, utvikler de seg til å bli de mest lyssterke og kraftige objektene i universet. Men er det dette som driver maskineriet til supermassive sorte hull? En gruppe japanske astronomer har prøvd å finne ut av dette.

Ved å se på et utvalg bestående av 29 galakser som er i ferd med å slå seg sammen, har astronomer avslørt at hver av de består av minst ett sort hull som aktivt sluker til seg nærliggende materie.

Gruppens resultat viser at noen supermassive sorte hull som befinner seg i sammenslående galakser er i dvale. Dette forteller oss at det er noe spesielt og veldig mysteriøst ved forholdene rundt hvert supermassive sorte hull som får det til å begynne og spise.

Kult å vite

Supermassive sorte hull er mellom 1 million og flere milliarder ganger mer massive enn solen. Et «normalt» sort hull er mye mindre og er mellom 3 og 100 ganger mer massive enn solen.

How to Feed Your Galactic Monster