Cum să-ți hrănești monstrul galactic
31 January 2014

Dincolo de întinderea vastă, de spațiu gol și întunecat al cerului nopții,  se află obiecte mai exotice, mai gigantice și mai puternice decât orice ți-ai  putea imagina că există pe Pământ - galaxii care sunt în proces de fuziune.

În ciuda distanțelor imense dintre obiectele aflate în spațiu, este destul de comun ca două galaxii să se ciocnească și să fuzioneze. Ele de atrag și se răsucesc una pe alta încet,  până se apropie una de alta, în final ambele schimbându-și în totalitate forma. Procesul de fuziune poate declansă nașterea frenetică a sute de stele masive și cel mai interesant, poate declanșa procesul de hrănire a monștrilor aflați în inima galaxiilor - găurile negre supermasive!

Gâurile negre au o gravitație atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scapa din ghearele lor. Găurile negre aflate în centrul galaxiilor sunt mult mai mari decât cele aflate în restul spațiului, și de accea, poată numele de găuri negre supermasive.

Atunci când acestea de hrănesc (atrag) cu gaz și praf, ele se transformă în unele dintre cele mai luminoase și mai puternice obiecte din Univers. Dar, acesta este cu adevărat combustibilul găurilor negre supermasive? O echipă de cercetători japonezi au încercat să răspundă la acestă întrebare.

Analizând o mostră de 29 de galaxii aflate în proces de fuziune, astronomii au aflat că cel puțin una dintre ele este gazda unei găuri negre care în mod activ înfulecă materia din jurul ei.

Rezultatele echipei au arătat că o parte din găurile negre supermasive din galaxiile aflate în proces de fuziune sunt adormite. Ceva special și misterios declanșează condițiile din jurul fiecărei găuri negre supermasive determinând-o să se trezească și să se hrănească.

Interesant

Găurile negre supermasive sunt între 1 milion și câteva miliarde de ori mai masive decât Soarele nostru. O gaură neagră “normală” este mult mai mică, acestea fiind de 3 pănă la 100 de ori mai masive decât Soarele.

How to Feed Your Galactic Monster