Galaktické znečištění
14 January 2020

Jednou z našich největších obav tady na Zemi je v současné době změna klimatu a její škodlivé vlivy na přírodní prostředí včetně znečištění vzduchu a oceánů.

Vůbec poprvé nyní vědci zachytili nejrannější znečištění prostředí ve vesmíru.

Astronomové objevili obrovská uhlíková mračna, která se rozprostírají více než 30.000 světelných let okolo mladých galaxií vzniklých zhruba jednu miliardu let po velkém třesku.

Uhlíkatý plyn je v určitých formách jednou z nejvíce škodlivých znečišťujících látek pro životní prostředí na Zemi. Ale ve vesmíru je to přírodní prvek zásadní pro formování nejranějších hvězd a galaxií.

Prvky jako uhlík a kyslík v raném vesmíru krátce po velkém třesku neexistovaly. Vznikaly až později hluboko v jádrech hvězd a až následně se rozšířily do celého vesmíru. Tato studie obsahuje pozorování prvních známek těchto plynů šířících se do kosmu.

„Cool“ zajímavost

Veškerý uhlík ve vesmíru byl stvořen uvnitř hvězd. Je zároveň neoddělitelnou součástí světa, ve kterém žijeme, od oxidu uhličitého ve vzduchu, který dýcháme po rostliny, které jíme. Navíc je téměř pětina našeho těla tvořena právě uhlíkem!

VoSk