Als je een wens mag doen...
26 November 2014

Vanaf een donkere plek kun je de sterrenhemel beter zien. Deze prachtige foto is gemaakt met een telescoop in een van de meest afgelegen gebieden op aarde, de Atacama-woestijn, ver weg van dorpen en steden. Op de foto staan de heldere sterren van de sterrenhoop Wensput. Hij heeft deze naam gekregen vanwege de vele sterren die lijken op zilveren munten op de bodem van een wensput.

Sterren in sterrenhopen zoals deze zijn allemaal ongeveer tegelijkertijd ontstaan uit dezelfde gaswolk. De sterren in deze sterrenhoop zijn ongeveer 300 miljoen jaar oud. De Wensput is rijk aan 400 rode en blauwe sterren. De kleur van deze sterren vertelt ons hoe zwaar ze zijn.

Zwaardere sterren zijn heter en helderder, en maken hun brandstof sneller op dan hun kleine broertjes en zusjes. De rode sterren in deze sterrenhoop zijn zwaarder. Ze zijn bijna aan het einde van hun leven. De blauwe, minder zware sterren zijn jonger.

De zwaarste sterren in deze sterrenhoop zijn niet zichtbaar. Ze zijn door hun korte, uitbundige leven geracet en zijn geëindigd in een supernova-explosie.

Geinig weetje

Astronomen kunnen de leeftijd van sterrenhopen in de Melkweg bepalen aan de hand van hun locatie. Oude sterrenhopen staan meestal op grotere afstand van het centrum van de Melkweg dan jonge sterrenhopen.

Wishing Well Cluster