Ønskestjerner
26 November 2014

Jo mørkere observasjonssted du har, desto mer lyssterk vil objektene se ut på nattehimmelen din.

Dette fantastiske bildet ble tatt av et teleskop som befinner seg i ett av de mest øde områdene på Jorden, nemlig Atacama-ørkenen i Chile som ligger langt unna byer og tettsteder. Bildet viser lyse stjerner i Ønskebrønnhopen, som fikk kallenavnet sitt fordi mange av stjernene ligner på sølvmynter som glitrer på bunnen av en ønskebrønn.

I stjernehoper som denne er alle stjernene født på omtrent samme tid og kommer fra den samme skyen av gass. Alle stjernene i denne hopen er rundt 300 millioner år gamle.

Ønskebrønnhopen består av en rik blanding av 400 røde og blå stjerner. Fargene til disse stjernene forteller oss hvor massive de er.

Massive stjerner er varmere og mer lyssterke og bruker opp brenselet sitt mye raskere enn sine småsøsken. På grunn av dette vet vi at de røde stjernene i bildet er massive. De befinner seg nå i den siste fasen av livsløpet sitt – den røde gigantfasen. De blå, mindre massive stjernene befinner seg fortsatt i et tidlig stadium av livene sine.

De mest massive stjernene i stjernehopen er ikke synlige i dette bildet. De har allerede løpt gjennom sine korte liv og eksplodert som kraftfulle supernovaer for lenge siden.

Kult å vite

I vår galakse kan du vite hvor gamle stjerner er basert på hvor du finner dem hen. Gamle stjernehoper finner du vanligvis lenger unna sentrum av galaksen enn unge stjernehoper.

Wishing Well Cluster